niedziela, 8 sierpnia 2010

mBank i jego CSV

Wyobraźmy sobie taką sytuację (jeśli ktoś niema możliwość sprawdzenia), mamy założony rachunek bankowy w najpopularniejszym banku internetowym, mam oczywiście na myśli mBank. Na rachunek dziennie spływa nam po 50 różnych przelewów od klientów za sprzedany jakiś towar. Po pewnym nie długim czasie okazuje się że trzeba poszukać przelewu od Zbyszka który robił przelew za zakup z konta swojej cioci :), w takiej sytuacji mamy do przeszukania średnio 100 przelewów żeby znaleźć Zbyszka i potwierdzić zapłatę. Jak wiadomo obsługa rachunku przez stronę internetową nie udostępnia opcji szukania operacji po zadanym tytule, z pomocą przychodzi nam oczywiście opcja eksportu historii operacji do pliku CSV. Wrzucam taki plik do arkusza kalkulacyjnego i szukam Zbyszka w polu tytuł operacji, i tutaj nas mBank - jego (chyba) informatycy (nie)mile zaskoczyli, bo z tego co widać od razu to w pliku CSV z historią jest tylko kolumna z opisem operacji w której jednym ciągiem jest: rodzaj operacji, rachunek, nazwa nadawcy/odbiorcy adres i tytuł operacji. Co w takim razie zrobić jeśli chce się poszukać Zbyszka tylko w tytule operacji? Niestety w przypadku pliku CSV z mBanku pokażą się wszystkie operacje które w nazwie nawet mają Zbyszka, a co teraz jak tych operacji ze Zbyszkiem pokaże z dziesięć albo więcej? Tutaj przechodzę do sedna sprawy, bo na ironie tego wszystkiego pliki PDF z mBanku mają jednak rozdzielone te informacje które wcześniej wymieniłem, są one w poszczególnych polach - miejscach. Najlepiej widać to na drukowanym potwierdzeniu operacji.


Są dwa sposoby rozwiązania problemu który opisałem wyżej. Pierwszy sposób i chyba najprostszy to zgłoszenie tego błędu w mBanku i czekanie aż ekipa poprawi dosłownie jedną linijkę kodu odpowiedzialnego za generowanie plików CSV, poprawka przypomnę miałaby polegać na tym żeby dane takie jak: rodzaj operacji, rachunek, nazwa, tytuł operacji były oddzielone znakiem średnikiem (;).



Drugi sposób to napisanie konwertera takiego potwierdzenia w PDF do CSV, a dlaczego potwierdzenie PDF? Bo jak wcześniej napisałem tam te dane operacji są opisane w osobnych polach.


Napisanie programu konwertującego drukowane potwierdzenia z PDF na CSV zajęło mi dosłownie jeden dzień czasu, program można niżej pobrać i sprawdzić jego działanie. Jest to oczywiście wersja grubo testowa, bo do dyspozycji miałem kilka rodzajów operacji na swoim rachunku w mBanku.


Mam nadzieje też że do czasu aż mBank tego błędu (w eksporcie CSV) nie poprawi to mój program konwerter przyda się w jakiś sposób.

mBank_PDF2CSV.exe

 
Jest 11 grudnia 2010r. i doczekaliśmy się poprawki ze strony mBanku. Teraz już informacje eksportowane z serwisu internetowego w formacie CSV są użyteczne na tyle, że nadają się do interpretacji. 
Wynalazek który zaprezentowałem wyżej powinien nadal działać, ale jest już bezużyteczny. 

Ciekawe kiedy konkretnie wprowadziło tą poprawkę :)

2 komentarze:

  1. Witam
    ogromna prośba - skąd można obecnie pobrać plik? CSV z mbanku to masakra :-(((
    z góry dziękuje
    M.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam

    Jedyną możliwością pobrania pliku jest przez ręczne zalogowanie się i wybraniu eksportu do CSV.
    Niestety format CSV w mBanku (co pisałem na blogu już) jest tak zrobiony że bez odpowiedniego makro czy innego skryptu interpretującego się nie obędzie.
    Zapewniam że idzie poprawnie CSV zinterpretować,
    mam napisane makro do swojego programu obsługi rachunku i jakoś działa :).

    OdpowiedzUsuń